O mně

Dobrý den,vítám vás na mých stránkách a budu moc ráda, nebude-li vaše návštěva poslední.

středa 9. května 2018

Vyšívané kuchařky.

 Nástěnné vyšívané kuchařky měla nejedna naše babička. I já jich mám několik doma schovaných a troufám si říci, že několik jich bude i po stařence, tak se na Moravě říká prababičkám. Nedávno jsem je všechny provětrala, vyprala a vyžehlila a řekla jsem si, že bych vám je mohla ukázat - každý měsíc jedna.
„Nástěnné vyšívané ´kuchařky´, jako součást kultury všedního dne, odrážely estetické cítění a vkus
,lidových vrstev. Pomáhaly s minimálními finančními náklady vytvářet útulné domácí prostředí a navozovat iluzi moderního bydlení.“ Místem zrodu a ohniskem rozvoje tvorby „kuchařek“ je s největší pravděpodobností Německo. Z něho se jejich tvorba rozšířila do českých zemích, na Slovensku, do Polska, Maďarska … Tvorba „kuchařek“ souvisí s oblibou ručních prací, a to zejména v městském prostředí, na přelomu 19. a 20. století. Zejména vyšívání bylo na považováno za projev dobré výchovy dívek, a to ze všech společenských vrstev, bylo důležitou součásti jejich vzdělávání, výuky zajišťované industriálními“ učitelkami. „Každá žákyně si osvojila  alespoň základní techniky výšivky a svých znalostí uměla bohatě využít. Záplava výšivek pak pokrývala nejen oděvní součásti, ale množství dekorativních a užitkových textilií, nevyjímaje nástěnné ´kuchařky´, vyšívané ´zoubky´ do polic a ozdobné ručníky“.  Ve vesnickém prostředí se textilní vyšívané nástěnky začaly uplatňovat později než v prostředí městském a maloměstském

„Kuchařky“ byly takřka výlučně umísťovány do kuchyně. Byly zavěšovány na stěnu nad sporák, stůl … Sloužily jako ochrana před jejím znečištěním, sloužily též k zakrývání poškozených míst. Zároveň však stěnu, interiér kuchyně, zdobily, napomáhaly k vytváření příjemného domácího prostředí.








Poprvé jsem si koupila chřest a uvařila jako předkrm nedělního obědu. Musím napsat, že je to opravdu lahůdka.





Moc jsem obdivovala, když jsem viděla  přes plot, krásně a plně kvetoucí klematis.  Klematis pěstuji dlouho, ale nikdy se nedočkal více než dvou let, vždy přes zimu vymrznul .Ale letos mne můj dvouletý překvapil - takto nádherně rozkvetl a to jsem mu moc nepomáhala. Žádné hnojení neprobíhalo. Asi je to letošní počasí pro něj to pravé.






Tento týden je krátký, pomalu se zase blížíme k víkendu - ať vám ty pracovní dny rychle utečou a nám zahradníkům pořádně zaprší.
               Iva

16 komentářů:

  1. My sme mali klematis dlhé roky a zrazu jednu zimu vymrzol. Potom sme zasadili viackrát nový a každý vymrzol hneď v prvú zimu.
    Kuchárky mala kedysi každá správna gazdinka, bohužiaľ, mne sa nepodarilo získať :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Ivuško, klematis máš skutečně nádherný!
    A kuchařky - i já jsem asi dvě zdědila a darovala jsem je kamarádce na chalupu, tam je jim dobře a váží si jich.
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Ivo, to máš pěknou památku na babičku. A je to i dobrý nápad, vždy nám jednu vyšívanou kuchařku ukázat. Klematis kvete nádherně. M.

    OdpovědětVymazat
  4. Ivo, klematis je tedy božský. Sousedce roste už léta, ale takový ho ani zdaleka nemá. Krása!
    A ta výšivka....byly ty naše stařenky prostě šikovné. Takové dílko je potřeba opravdu opatrovat jako oko v hlavě.
    Měj pěkné dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné...všechno!Kuchařky jsou úžasný poklad.Klematis se činí:-)Hezké jarní dny přeji

    OdpovědětVymazat
  6. Chřest je lahůdka a teď je jeho sezóna, tak je potřeba toho využít. Klematis se pěkně rozjel, radost na něj pohledět. Užívej radosti z jeho květů, Ivo a měj se fajn.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Ivuško, moc tě zdravím! Tohle je parádní věc ta vyšívaná kuchařka. Pamatuji si, že to babička měla..možná ve svých pokladech taky najdu.Měj se krásně, Ivuš a hodně inspirace a chuti ke tvoření. Elli

    OdpovědětVymazat
  8. Ivo, kuchařka je krásná a už se těším na další!! Máš štěstí, že máš takové poklady - já musím vyšívat sama :-D. Klematis je opravdu překrásný, takhle bohatý jsem ještě neviděla.
    A chřest také miluji. Dneska ses mi prostě trefila do všech chutí :-)).
    Měj krásné odpoledne. ZaZa

    OdpovědětVymazat
  9. Ivo, vyšívanou kuchařku měla i moje babička, ale kdo ví, kde je těmto věcem dnes konec. Ta tvá je nádherná a klematis... úžasná podívaná. Já ho na zahrádce nemám, ale líbil by se mi. :o)
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
  10. Iva tvuje blog je fakt super rada tad koukam.
    Posilam tebtod sirdicka zdrave Karin


    Ns Ivo jak mas na plan nove Datenschutz ja poslocham musime zaplatit neco ja cas zavim muj blog na private.mozne je vsechno ok tak muj blog funguje hezky cas od mnj Karin

    OdpovědětVymazat
  11. Klematis moc nevymrzá, spíše uschne. Je to rostlina hodně odolná, ale má ráda zalít i v zimě, což mnoho lidí nečiní. Díky suchu pak rostlina strašně živoří.
    Držím palce do dalších let a spoustu květů!
    Tvůj oběd vypadá skvěle a hned bych si zavdala.
    Přeji krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  12. Ivuško klematis máš opravdu úžasný.. Můj má pět kvítků a já se kochám a kochám 😊..vyšívané kuchařky si pamatuji u mé bábinky.Bohužel mi žádná nezůstala.
    Obídek vypadá úžasně 😍..Krasne májové dny ti přeji.Z ❤

    OdpovědětVymazat
  13. Ivanko, na vyšívané kuchařky si pamatuji také. Krásné. Chřest mám ráda, ale letos jsem ho nějak prošvihla, za chvíli bude po něm. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
  14. Ivi,jsem ráda, že tyto poklady také vlastním, máme na chalupě dvě - červenou a modrou.
    Tvůj klematis je nádherný.....my letos moc kvítků mít nebudeme.
    Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
  15. Pamatuju si je z kuchyně u babičky, už jsem skoro zapomněla. Ale je bezva, že se najdou lidé, kteří nám staré časy dokáží připomenout. Je to důležité!

    OdpovědětVymazat
  16. Děvčátka, děkuji vám za milé komentáře a Simonce děkuji za radu. NEZALÉVALA JSEM, ale letošní zimu to napravím.

    OdpovědětVymazat